Gotthardpas of de Gotthardtunnel? - Wandernan

Gotthardpas of de Gotthardtunnel?

Wij reden van Luzern naar het Comomeer en kwamen dus voor de keuze te staan. De Gotthardpas of de tunnel? What’s it gonna be?

De Gotthardpas of de tunnel

Gotthardpas

Van twee kenners (inwoners van het gebied rondom Luzern) kregen we direct te horen: ‘Neem de pas.’ Het zou iets langer duren, maar zo ontzettend mooi zijn.

De Gotthardtunnel is 16 1/2 kilometer lang, hij is in tien jaar tijd gebouwd. Mocht je denken dat deze tunnel echt wel de langste van Europa moet zijn. Oh no! In Noorwegen is een tunnel welke langer is, namelijk 24 kilometer.

Google zegt: tunnel duurt 26 minuten (gemeten van Gösschenen in Zwitserland naar Airolo in Italië). De Gotthardpas duurt ongeveer 47 minuten. Het zou je dus maar 21 minuten schelen. Ik zeg,… wie wil er nog door zo’n akelige tunnel rijden?

Hoe werkt het? Je rijdt op de E35. Bij Gösschenen krijg je de keus. Pas of tunnel. 

Toen wij er reden waren er wegwerkzaamheden op de berg en was er stau. De dames (toen 4 en 0) sliepen en de stau werkte in ons voordeel, zo hadden we rustig de tijd om om ons heen te kijken. Dus het was eigenlijk ontzettend fijn. Her en der stonden er wel wat oververhitte auto’s (of eigenlijk de motoren van de auto’s) die het niet gehaald hadden. Let in de zomer dus even goed op dat je je auto niet over de kook helpt!
Maar 10x liever stau op een berg, dan in een tunnel.

Gotthard2

Ik voelde me net een enthousiast hondje in de auto. Ik wist echt niet waar ik kijken moest. Watervallen, hoge bergtoppen, rotsachtig en dan weer heel groen, mooie vergezichten en bovenop de pas vooral heel veel stilte en het geklingel van koebellen in de alpenweide.

We deden een kopje koffie bij Hotel St. Gotthard in Hospental. Neem er vooral een stukje home-baked taart bij! Het leek me een leuker plekje dan bovenop de pas waar iedereen bij een groot wegrestaurant stil staat.

Let wel, ik was er in september. Wanneer je in de winter gaat, check dan even of de pas wel open is. Hij gaat zeker een periode dicht, maar dat is op het moment dat de omstandigheden te slecht worden. Check op deze site de actuele info. In principe is de pas geopend van mei tot oktober. Maar hij kan door slechte weersomstandigheden langer gesloten zijn, of zelfs tussendoor! 

Ben je toe aan een lunch en de pas net over, dan kun je in Faido bij ‘Alla Birreria’ (Strada Cantonale/Via Birreria 3) een pizza gaan eten. Een kleine tip; de pizza’s zijn enorm groot en tegen Zwitserse prijzen. Misschien wijs om even iets te delen?

Wil je blijven slapen op de berg? Dan is het plaatsje Hospental het meest geschikt. 

Boek een overnachting op de pas

Meer over de omgeving?

rossli gotthard
Hospental

Er zijn 41 reactie's

  1. Mijn laatste keer in Zwitserland was in december, toen was het land dik besneeuwd en hebben we de tunnel genomen. Als het weer meezit kies ik ook voor de pas – het uitzicht is het waard, toch?

    1. Ester wij gaan 7 sep naar Lago Magnoire wij willen via de oude Gotthardpas rijden 27km zeggen ze waar begint die Pass en waar kom je uit Italie of nog Zwitserland gr Frits en Ria uit Brunssum

  2. We zouden ook de pas kiezen! Zo’n tunnel is maar saai… Volgens mij hebben we lang geleden deze pas ook een keer gedaan. Heerlijk genieten van de schitterende uitzichten, i love it.

  3. Wij hebben in juni 2018 de tunnel genomen voor de eerste keer met de auto en naar Italië , nou ja… tunnelssssss dan en een heleeeeboel.
    Is geen fijne route, loeiheet in het midden wordt steeds heter.
    als je rijd gaat het nog , als je stilstaat en geen airco bezit wordt gek van de warmte .
    Neem hem niet gouw weer.
    Wij hadden dus een barchettta van 23 jaar een open cabrio en hebben eigenlijk alleen maar open gereden.

    Volgende keer of de Pas. of weer de Brennerpas Oostenrijk vond ik wel een hele leuke ervaring.
    Heen hebben we de Brennerpas genomen en terug die tunnelsssssssss.
    verder was het een leuke vakantie en een hele ervaring, zou weer kiezen voor voorseizoen of na seizoen, Dan valt de drukte heel erg mee, geen file gehad konden steeds door rijden.

    Ferry en Monique

  4. Wij gaan het liefst via de pas. Wanneer het hoogseizoen is en erg druk, nemen we al de afslag bij Erstfeld en dan bordjes Gotthardpas aanhouden. Stiekem genieten we dan van al het langzaam rijdende verkeer richting de tunnel waar je telkens zicht op hebt.
    De pas is in de winter altijd dicht en pas open vanaf eind mei/begin juni tot ongeveer november. Buiten deze periode om moet je wel door de tunnel. Gelukkig is er dan geen sprake van de lange files die er wel inde zomer zijn.

  5. Wij gaan in juni naar het como meer en twijfelen nog over de route.
    Ik ga ook niet graag door tunnels, maar vind de bergwegen soms smal ( en eng) hoe is dat over de pas?

    1. Ik begrijp wat je bedoelt, maar dat idee heb ik hier nergens gehad. Overal staan solide vangrails etc. Echt, lekker de pas over en extra genieten! In juni is het ook nog niet zo heel druk. Veel plezier alvast, hebben jullie nog tips nodig voor het Comomeer?

      1. Hoi Nanda, heb je nog mooie tips bij het Comomeer ( bezienswaardigheden, restaurants, winkels, parken e.d )

          1. Hoi Nanda,
            Zou je mij deze tips van het como meer ook kunnen mailen ? Dankjewel alvast.
            En bedankt voor de tip van de pas, wij gaan deze ook nemen, blij dat we niet door de tunnel gaan.

  6. Ik ga dot jaar voor het eerst met de auto naar het Como meer en wil dus eigenlijk ook die tunnels vermijden.
    Enige nadeel is dat onze kinderen beide heel ziek worden van slingeren. Is dat via de pass ook zo erg? Hoe mooi het ook is?
    Vorig jaar in de Sierra Nevada (Granada) meegemaakt dat beide kinderen wagen ziek werden en alles eruit gooide.
    Ben erg benieuwd naar de route.

    1. Ik ken het probleem, maar zou het op deze route wel aandurven. Er zitten drie klimmen in het eerste stuk, met behoorlijke haarspeldbochten. Maar al met al ben je geen uren onderweg. Het stuk van Gosschenen naar Hospental (waar je even uit kunt stappen!) is maar 12 minuten (zonder file) en met file wordt je weer niet wagenziek. In het tweede stuk (25min) zitten geen enorme dalingen. Ik zou de gok nemen, en ook wat plastic zakjes voor de zekerheid, want bij het eerste stuk kun je niet zomaar overal uitstappen.

    2. Over wagenziek zijn: ik heb dit ook al sinds mijn geboorte. Evenwichtsorgaan.
      Tips
      – zorg dat er frisse lucht (of airco aan) is. Door raam open. Blazer naar de kinderen toe.
      -er zijn bandjes bij de ANWB te krijgen voor om de pols, tegen wagenziekte.
      -ik heb uitgevonden dat kauwgom in de mond, slikken ook heeeel goed baat
      -niet laten lezen
      -eerder te weinig aan trekken dan teveel
      -ik ga achterin het liefste in het midden zitten zodat ik van mij af kan kijken. Of voorin. Heeeel belangrijk
      -een appel tussendoor laten eten
      -dat degene die rijdt met remmen niet steeds op de rem duwt maar langzaam vloeiend remmen. Heel belangrijk!!!!Ik word al misselijk als ik eraan denk.
      -wat vantevoren een kleinigheidje laten eten. Nooit met honger in de auto laten stappen!! Ook daarna niet wachten tot het avondeten en aan 1 stuk doorrijden. Iets tussendoor geven
      -afleiden met vraag spelletjes

      Dit is mijn ervaring in de 57 jaar. Hopelijk heb je er wat aan. Ik vond het vroeger verschrikkelijk als ik de auto in moest. Nu rij ik met plezier mee, ik vraag nu ook voor de blazer aan te zetten, bij iemand anders in de auto. Ik ga alleen niet bij iemand in de auto die stotend remt.

  7. Binnenkort even naar vrienden in Italië, heen via de tunnel (snachts) terug op zeker via de pass, genieten, weet het nog van vroeger met me ouders

  8. DE Pas! In de tien jaar dat wij nu in Italie komen zijn wij slechts drie keer door de tunnel geweest eigenlijk drie keer teveel. Wij stoppen meestal bij het restaurant met het mooie panorama zicht richting Italie . Hoop er binnenkort ook met de motor overheen te gaan , ik zie er naar uit.

    Zie trouwens een door verwijzing naar een heel bekend park . Sole Mio, Gera Lario 🙂

  9. Hallo allemaal

    Ik vraag me af of je auto aan bepaalde eisen moet. Ik bedoel daarmee niet het onderhoud meer de power kant.

  10. Lang geleden met een oververhit Suzuki jeepje in de file voor de Gotthard gestaan. De keuze was snel gemaakt: ‘bovenlangs’. Wat was dat een fantastische ervaring. De nacht doorgebracht op een ‘camping’🤔 -die er overigens niet meer is-. Op de terugweg zelfs de verkeerde -oude?- route naar boven, met een jeepje nóg spectaculairder. Was wel koud, zelfs in de zomer.

  11. Beste Nanda, wij zijn net 10 dagen aan het Lago Maggiore en Lago di Como geweest. Ik zocht op de heenreis naar tips over de Gotthardtunnel of -pas en kwam op jouw fijne blog terecht. Uiteraard besloten we de pas te nemen, zowel op de heen- als terugreis. Was echt prachtig, al die mooie vergezichten en we hebben geen seconde verkeersoponthoud gehad! Vandaag op de terugreis ook bij Hotel St. Gotthard een kopje koffie gedaan met huisgemaakt gebak, heerlijk! Al met al geweldige tips van jullie, dank je wel!

  12. Hallo Nanda,

    ook wij gaan op 11 september het “avontuur” wagen.
    Welke afslag moet ik -rijdende richting Como- nemen om via de pas te rijden?

    Met vriendelijke groet,
    Jan

    1. Hallo Jan,

      Goed om te horen. Bij Gösschenen even opletten, daar komt de keuze pas of tunnel.

      Over Como heb ik ook een en ander geschreven, dus als er nog tips nodig zijn: Comomeer.

      Hoe dan ook, heel veel plezier op jullie avontuur!

      Hartelijke groet, Nanda

  13. Hallo,

    Welke afslag moet je pakken op de terugweg voor de pass?

    Die wil ik morgen doen met de camper?

    Groetjes,

    Kor

  14. Hallo Nanda.
    bedankt voor de goede tip om over de pas te gaan.
    Wij zijn eind augustus naar het Gardameer geweest.
    We zijn jaren geleden door de tunnel gegaan en dat is best saai.
    Wij gaan voortaan over de pas, prachtig uitzicht en je kan regelmatig even stoppen langs de weg.
    groeten Martin.

  15. Tja en daar stonden we weer eens in de file, komend vanuit Italië….. enigszins door Google Maps op het verkeerde paard gegokt ( tunnel) en net voorbij de afslag Quinto om alsnog de pas te nemen.Opvallend was het grote aantal auto’s dat de vluchtstrook/afslag Airolo nam. Wat bij ons de vraag opriep of er daarna weer een oprit naar de tunnel is. Vanaf een bepaald punt is het niet meer mogelijk alsnog de afslag Airolo te kiezen ( gescheiden rijbaan/vluchtstrook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *