Terwijl Antoinette nog door de woestijn reist, hebben wij de eerste beelden al! Verken ook Marokko per huurauto

Marokko per huuarauto

Vanuit de koningsstad Fes reden wij met een huurauto door het zeer afwisselende Atlas gebergte naar de woestijnstad Merzouga. Van het schitterende landschap genietend, beseften we meteen dat we voor deze autorit veel meer tijd hadden moeten nemen.

Routekaartje

Uiteindelijk zijn we ruim acht uur onderweg geweest, natuurlijk met regelmatige stops bij mooie uitzichtpunten. De wegen in Marokko zijn goed onderhouden en je kunt hier prima zelf rijden, wel hebben wij maar liefst zeven mobiele snelheidscontroles geteld.
De andere automobilisten waarschuwen je al op voorhand door een lichtsignaal te geven, erg sympathiek en hierdoor kwamen we in ieder geval ongeschonden uit de strijd.

Zandstorm tijdens de rit

Het laatste uur autorijden, viel zwaar. We kwamen in een ware Sahara zandstorm terecht.
Het leek wel een zonsverduistering. Zelf had ik zoiets nog nooit meegemaakt en ik vond het best spannend. Ook moesten wij onze auberge nog zien te vinden. Hiervoor moesten we de verharde weg verlaten en op de piste (de zandweg door de woestijn) roze met wit gekleurde paaltjes volgen.
De omstandigheden verslechterden zo snel dat de paaltjes niet meer zichtbaar waren. Één telefoontje naar de accommodatie bracht uitkomst. ‘Blijf staan waar je bent, we komen er aan.’ Zo werden bij binnengeloodst door de  4WD van de auberge. Auberge De Charme les Dunes d’Or, dank voor de goede zorgen voor de gasten.

De bijgevoegde foto is tekenend voor de situatie. Zelfs de geitjes staken de koppen bij elkaar om de ogen zand vrij te houden. De haan zocht ook een strategische positie.

Geiten in een zandstorm

De omgeving van Merzouga

De volgende dag was de situatie aanmerkelijk verbeterd en de omgeving van Merzouga is echt prachtig. Wij kozen voor een duinwandeling bij zonsopkomst. Je kunt hier ook kamelen tochten maken en daarna overnachten in Berber tenten in de woestijn. Rally rijders en andere liefhebbers van gemotoriseerde voertuigen vind je veel in deze omgeving. Wij vroegen ons af hoe zij het eraf brengen bij oom agent…

Wij zetten onze reis voort naar de Todra kloof.

Het woord dat deze kloof het beste beschrijft is ‘wow’.

Buiten de kloof is er een ruim aanbod aan accommodatie. Vijf kilometer de kloof in vind je auberge Le Festival. We reden een scherpe bocht om, keken elkaar aan en zeiden… DAAR, gaan we overnachten!

Daar!

Na een rondleiding langs verschillende kamers (ze hebben hier echt een geweldige kamer voor gezinnen, maar ook een grotkamer) en de hoteleigenaar, die een behoorlijk woordje Nederlands sprak (gewoon geleerd van toeristen), sprak ons aan met de woorden: ‘Wat een andere wereld hier, he?!’ En dat was een rake opmerking.

Lekker koel!

Vanuit de auberge kun je wandelingen maken, tot aan een 5-daagse wandeltocht toe. Ook wordt alles ecologisch verantwoord aangepakt in de auberge, wel zo’n fijn idee als je midden in zo’n prachtig natuurgebied verblijft. Na het heerlijke diner konden we ongestoord genieten van een schitterende sterrenhemel. Tijdens een vroege ochtendwandeling door de kloof zagen we de zon langzaam opkomen en er was niemand maar dan ook niemand anders op dat moment.
Je wordt er spontaan ontspannen van.
Alles samenvattend vonden wij auberge le Festival met recht een accommodatie in de categorie ‘hidden gem’!

Uitzicht vanuit de kamer van auberge Le Festival

Voor 800 dirham verbleven wij met twee personen op basis van halfpension in een ruime kamer met schitterend uitzicht op de kloof. Omgerekend komt dit neer op zo’n zeventig euro.
Neem in ieder geval lekker de tijd om de Todra kloof te verkennen.
Je zult genieten van dit natuurschoon.

Op niet al te lange rijafstand dient de Dades kloof zich al aan. De route tussen de kloven is al zeer de moeite waard. Vaak even stoppen voor een foto momentje. De ene keer waan je je in het zuid westen van de Verenigde Staten en het volgende moment weer in een ander land. De afwisseling qua natuur is groot. Ook zie je veel ooievaars in Marokko. Zij bouwen vaak hun nest op een strategische en veilige plaats. En waar kun je je nest dan beter plaatsen dan op de dorpsmoskee!

De Dades kloof is inderdaad ook een kloof, maar het is niet echt vergelijkbaar met Todra.

Haarspeldbochten in de Dadeskloof

Via duizelingwekkende weggetjes met haarspeldbochten klim je omhoog (onze Peugeot 206 trok het allemaal maar net) maar het uitzicht vanaf het hoogste punt is werkelijk adembenemend. In iedere bocht zou je wel willen stoppen om rustig te kijken en om een fotootje te schieten.

Ineens is daar een oase...

Ineens is daar een oase…

Of deze...

Of deze…

Lees ook:

De geweldige natuur van Marokko aangevuld met een aantal (Konings)steden maakt Marokko tot een zeer aantrekkelijke reisbestemming.